Hieronder vind je een overzicht met vragen over Veenwarmte. Hopelijk vind je hier het antwoord op jouw vraag!
Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden of twijfel je ergens over? Neem dan gerust contact met ons op via de contactpagina.
Een warmtenet levert warmte aan huizen en gebouwen. Warmtenetten staan ook wel bekend als stadsverwarming. Je kunt een warmtenet vergelijken met één hele grote centrale verwarming of cv-installatie voor meerdere huizen en gebouwen. Doordat de warmte centraal op een duurzame manier wordt opgewekt, hebben individuele woningen geen cv-ketel meer nodig. Dat is veel efficiënter en scheelt een hoop CO2-uitstoot.
Een warmtenet is een netwerk van leidingen in de grond. Een (duurzame) warmtebron verwarmt het water in het warmtenet. Dit warme water geeft warmte af aan de afleverset in huizen en gebouwen. Een afleverset is een kastje kleiner dan een cv-ketel in je huis. Het zorgt voor het opwarmen van water uit de kraan in de keuken en de badkamer. En voor het verwarmen van radiatoren of vloerverwarming. De temperatuur in huis regel je makkelijk met de thermostaat.
Woningen en bedrijven met een aansluiting op het warmtenet worden gemakkelijk aardgasvrij. De enige andere aanpassing die dan nog nodig is, is elektrisch koken.
Wil je meer weten over warmtenetten? Op de website van Milieu Centraal vind je meer informatie.
De Nederlandse overheid wil dat we in 2050 geen aardgas meer gebruiken voor de verwarming van gebouwen. De gemeente Veenendaal sluit zich aan bij dat doel. We willen stoppen met aardgas omdat dit bijdraagt aan het verminderen van de uitstoot van CO₂.
CO₂ zorgt voor de opwarming van de aarde en dat willen we tegengaan. Ook raakt het aardgas langzaamaan op, zorgde de winning ervan in Groningen voor aardbevingen en is de gasprijs niet stabiel. Het verwarmen van huizen en gebouwen met een warmtenet zorgt voor minder CO₂-uitstoot en kunnen we ook in de toekomst blijven inzetten. Een woning die verwarmd wordt met een duurzaam warmtenet is daardoor klaar voor de toekomst.
Ja, een aansluiting op het warmtenet is veilig. Veiliger zelfs dan een aansluiting op gas. Je hebt geen kans meer op koolstofmonoxidevergiftiging of een gaslek. Je vergeet nooit meer het vuur of gas uit te zetten. En je hebt minder fijnstof in huis. Kortom: met een aansluiting op een warmtenet kun je met een gerust hart de deur achter je dichttrekken.
Een warmtenet heeft heel veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:
Veenwarmte is een nieuw warmtebedrijf in Veenendaal. Het is opgericht door DEVO en Warmtebedrijf Veenendaal. Veenwarmte wil de energietransitie in Veenendaal versnellen door nieuwe warmtenetten te ontwikkelen en beheren. Hiermee kunnen bewoners en bedrijven profiteren van alle voordelen van duurzame warmte. Samen zetten we ons in voor een toekomstbestendig en duurzaam Veenendaal.
De gemeente Veenendaal vindt het belangrijk dat de belangen van bewoners worden meegenomen als er een nieuw warmtenet wordt aangelegd. Ze wil er zeker van zijn dat de bewoners een stem hebben. Precies daarom is de samenwerking tussen DEVO en Warmtebedrijf Veenendaal ontstaan. De gemeente is namelijk de enige aandeelhouder van DEVO. Doordat Warmtebedrijf Veenendaal en DEVO de krachten bundelen, wordt de kennis en jarenlange ervaring van beide bedrijven benut. Bovendien is de gemeente Veenendaal voor 51% eigenaar van het nieuwe warmtebedrijf. Daarmee zijn de belangen van bewoners goed vertegenwoordigd.
Samen met de gemeente Veenendaal en woningcorporatie Veenvesters hebben we in kaart gebracht welke wijken als eerste geschikt zijn voor een warmtenet. Eén van deze gebieden ligt aan de zuid- en oostkant van het centrum van Veenendaal. Het gaat om delen van Schrijverswijk, Meestersweide, Dragonder-Zuid en Engelenburg. In het kaartje zie je de precieze grenzen van het gebied.
De volgende stap is om de interesse bij bewoners in dit gebied te peilen. Veenvesters vraagt de mening en toestemming van de huurders die daar wonen. Woningeigenaren en bedrijven kiezen zelf of zij willen aansluiten. Zij kunnen ook nog kiezen voor een andere oplossing, zoals een individuele warmtepomp. Zodra er genoeg interesse is, weten we of er echt een warmtenet in dit gebied komt. Daarna volgt nog een formeel vergunningstraject.
Er komt een warmtenet. Maar hoe groot dit warmtenet precies wordt en welke woningen allemaal aangesloten worden, weten we nog niet zeker. Daarvoor hebben we namelijk de toestemming van bewoners nodig.
We hebben de voorbereidende onderzoeken naar het warmtenet afgerond. Technisch gezien weten we al dat het in een groot deel van de buurt mogelijk is. Sterker nog: het is een hele slimme en efficiënte oplossing voor dit gebied. We hebben bovendien belangrijke subsidies van de rijksoverheid toegekend gekregen. Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat een aansluiting op het warmtenet goed betaalbaar is voor bewoners. Nu zijn we bezig met het vormgeven van het aanbod aan bewoners.
We willen zeker weten dat we bewoners een goed aanbod kunnen doen. Als duidelijk is wat een aansluiting op het warmtenet bewoners gaat kosten, gaan we de volgende fase in. Dan gaan we met bewoners in gesprek over wat een aansluiting op het warmtenet betekent. De komende zes jaar worden woningen in het beoogde gebied stapsgewijs benaderd voor aansluiting op het warmtenet. We informeren huurders en woningeigenaren op tijd over de planning en het aanbod.
Goed om te weten: het warmtenet komt er niet in één keer voor de hele buurt. Op deze kaart zie je waar het nieuwe warmtenet precies gepland is. Ligt jouw woning buiten dit gebied? Dan duurt het nog een tijdje voor we hier aan de slag gaan met een warmtenet. Ligt jouw woning binnen het gebied? Dan nemen de gemeente en Veenwarmte in de loop van 2026 of 2027 contact met je op.
Je wilt graag verduurzamen, dat is mooi! En het is ook begrijpelijk dat je twijfelt over een investering in een warmtepomp als er misschien een warmtenet in jouw buurt komt. We raden je aan om contact op te nemen met de gemeente Veenendaal via Mijn buurt van het gas af | Duurzaam Veenendaal. Zij kunnen je meer vertellen over welke wijken de komende jaren in aanmerking komen voor een warmtenet. En ze denken graag met je mee over de verstandige verduurzamingsstappen voor jou.
Voor het aansluiten op een warmtenet betaal je aan het begin eenmalig een bijdrage. Daarna betaal je maandelijks voor het gebruik van warmte – net als bij je gasleverancier.
Eenmalig: Je betaalt voor het aansluiten op het warmtenet een eenmalige aansluitbijdrage. De hoogte hiervan kan per wijk verschillen, omdat het samenhangt met de kosten voor de aanleg van het warmtenet. Bovendien is de hoogte van de aansluitbijdrage afhankelijk van welke subsidies er eventueel beschikbaar zijn. Als wij in jouw wijk de interesse komen peilen, dan ontvang je van ons een aanbod op maat waarin de kosten duidelijk zijn.
Maandelijks: Als je eenmaal aangesloten bent op het warmtenet, betaal je maandelijks voor het gebruik van de aansluiting en voor je warmteverbruik. Hiervoor brengen we een voorschotbedrag in rekening. Dit bedrag bestaat uit een vastrecht tarief (vaste kosten) en een variabel tarief. Het vastrecht tarief is een jaarlijks vastgesteld bedrag voor het leveren van warmte en koude, ongeacht je verbruik. Het variabele tarief wordt alleen berekend over jouw warmteverbruik voor verwarming en warm tapwater. Dat verbruik meten we nauwkeurig. Je betaalt daarvoor dus alleen wat je echt gebruikt.
Aan het begin van elk jaar stellen we zorgvuldig je maandelijkse voorschotbedrag vast. Deze kun je gedurende het jaar nog bijstellen. Verbruik je meer dan het voorschot, dan betaal jij bij in de jaarafrekening. Gebruik je minder, dan krijg je geld terug. Ons klantportaal geeft je actueel inzicht in je verbruik en kosten.
In de gemeente Veenendaal verwachten we dat de komende 25 jaar meerdere wijken op een warmtenet worden aangesloten. Dat geldt voor koop- en voor huurwoningen. Maar in welke wijken precies een warmtenet komt te liggen, weten we nog niet. De gemeente onderzoekt per wijk of een warmtenet een goede oplossing is. Hierin werken zij samen met woningcorporatie Veenvesters en met warmtebedrijven zoals Veenwarmte. Bij het doel om aardgasvrij te worden, staan de belangen van bewoners voorop. De gemeente Veenendaal en Veenvesters willen er zeker van zijn dat bewoners een duurzame, betaalbare en betrouwbare warmte krijgen.
Als Veenwarmte een plan heeft voor een warmtenet in jouw buurt, informeren wij je hier ruim op tijd over. Ook vertellen we je dan wat je hiervan gaat merken. We informeren je nadat we zeker weten dat een warmtenet technisch haalbaar is. En als duidelijk is wat het gaat kosten. Zo heb je als bewoner genoeg informatie om te beslissen of je jouw woning aan wilt laten sluiten. Als Veenvesters plannen maakt om woningen in dit gebied aan te sluiten op het warmtenet, vraagt zij eerst de mening en toestemming van de huurders die daar wonen.
Voor het maken van warmte is energie nodig. Een duurzaam warmtenet zoals dat van Veenwarmte, maakt gebruik van duurzame energiebronnen. Veenwarmte gaat een mix van duurzame bronnen gebruiken. We gaan hiervoor lucht/water-warmtepompen inzetten die gebruik maken van oppervlaktewater. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om op termijn gebruik te gaan maken van geothermie. Om de pieken van de warmtevraag op te vangen, bijvoorbeeld op hele koude winterdagen, zetten we in het begin af en toe ook nog aardgas in als warmtebron.
Een deel van al deze bronnen kunnen we direct inzetten voor het nieuwe warmtenet. Een ander deel koppelen we later aan het warmtenet. Dat maakt uitbreiding van het warmtenet in de toekomst mogelijk.
In Veenendaal zijn er straks meerdere lokale warmtenetten: onder andere dat van DEVO in Veenendaal-oost, een klein wijknet van Warmtebedrijf Veenendaal bij de Snipstraat - Uiverstraat en dat van Veenwarmte. De aanbieder waarop je (mogelijk) kunt aansluiten is afhankelijk van waar je woont in Veenendaal.
We zijn gewend dat we voor gas en stroom kunnen overstappen op een andere aanbieder. Dat kan bij een warmtenet niet meer. Een lokaal warmtenet is redelijk klein. Het moet daarom efficiënt werken om de kosten voor afnemers laag te houden. Als er meerdere aanbieders op een lokaal (buurt)warmtenet zijn, leidt dit in praktijk waarschijnlijk tot hogere prijzen voor de klant. Voor twee van de warmtenetten in Veenendaal geldt dat zij (geheel of voor het merendeel) in eigendom zijn van de gemeente Veenendaal. De gemeente heeft als doel om wijken te verduurzamen en energie betaalbaar te houden, niet om winst te maken.
Wat goed om te horen dat je interesse hebt in een aansluiting op ons warmtenet. Met een aansluiting op een warmtenet zet je een mooie duurzame stap. Binnenkort gaan we de interesse peilen in de eerste buurten in Veenendaal. Welke dat zijn, zie je op dit kaartje. Woon je in dit gebied? Dan nemen we vanzelf contact met jou op. Je mag ons natuurlijk ook zelf benaderen via info@veenwarmte.nl.
De gemeente rolt de plannen voor het aardgasvrij maken van Veenendaal in fases uit. Wil je daar meer over weten, zodat je kunt inschatten wanneer jouw wijk aan de beurt is, kijk dan op deze website.
Voor het aansluiten op een warmtenet betaal je aan het begin eenmalig een bijdrage. Daarna betaal je maandelijks voor het gebruik van warmte – net als bij je gasleverancier.
Eenmalig: Je betaalt voor het aansluiten op het warmtenet een eenmalige aansluitbijdrage. De hoogte hiervan kan per wijk verschillen, omdat het samenhangt met de kosten voor de aanleg van het warmtenet. Bovendien hangt de hoogte van de aansluitbijdrage af van welke subsidies er beschikbaar zijn. Als wij in jouw wijk de interesse komen peilen, dan ontvang je van ons een aanbod op maat waarin de kosten duidelijk zijn.
Maandelijks: Als je eenmaal aangesloten bent op het warmtenet, betaal je maandelijks een voorschotbedrag. Dit bedrag bestaat uit een vastrecht tarief (vaste kosten) en een variabel tarief.
Aan het begin van elk jaar stellen we zorgvuldig je maandelijkse voorschotbedrag vast. Dit kun je gedurende het jaar nog bijstellen. Verbruik je meer dan het voorschot, dan betaal je bij in de jaarafrekening. Gebruik je minder, dan krijg je geld terug. Ons klantportaal geeft je actueel inzicht in je verbruik en kosten.
Nee, je bent niet verplicht om aan te sluiten op het warmtenet. Zodra we weten wat de aansluiting kost, gaan we de interesse peilen bij bewoners. We doen je dan een concrete aanbieding. En we bespreken de voor- en nadelen. Zo kun je zelf afwegen of je jouw woning wilt laten aansluiten. Wel is het zo dat we het warmtenet het meest voordelig kunnen aanleggen als minimaal 50% van de particuliere woningeigenaren meedoet. Bovendien is het goed om te weten dat op een gegeven moment iedereen van het aardgas af moet. Wil je dus niet meedoen met het warmtenet, dan zul je (op termijn) een individuele oplossing voor jouw woning moeten regelen.
Hoe de energielevering van een Vereniging van Eigenaren is geregeld, verschilt per VvE. Zo zijn er VvE’s die nu gezamenlijk één gasaansluiting en één cv-ketel hebben. Zij verrekenen het energieverbruik onderling. Er zijn ook VvE’s waarbij elke woning een eigen gasaansluiting en cv-ketel heeft. En zo zijn er nog meer varianten. Het verschilt daarom dus ook per VvE hoe de overgang naar het warmtenet het best geregeld kan worden.
Veenwarmte gaat graag in gesprek met VvE’s over wat er in jullie situatie nodig is. We bekijken hoe jullie het nu geregeld hebben. En we onderzoeken samen met jullie de wensen en de mogelijkheden om aan te sluiten op het warmtenet. Zo komt er een aanbod op maat waar jullie met de VvE over kunnen beslissen.
Valt jullie VvE in het geplande gebied van Veenwarmte (zie dit kaartje), dan neemt Veenwarmte in de loop van 2025 contact met jullie op. Je mag ons als VvE natuurlijk ook zelf benaderen met vragen. Dat kan via: info@veenwarmte.nl.
We snappen dat dit een belangrijke vraag is. Voor een aantal dingen kun je gelukkig subsidie of financiële hulp krijgen. De gemeente Veenendaal wil dat de overstap naar aardgasvrij duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Uiteindelijk moet de overstap naar aardgasvrij voor iedereen mogelijk zijn.
Veel kosten kunnen gedekt worden door bestaande subsidies. Zo kun je voor de aansluiting van een koopwoning op het warmtenet ISDE-subsidie aanvragen. Het kan zijn dat er nog extra werkzaamheden in je woning nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen van het leidingwerk van de woning of elektrisch koken. Dat is niet altijd gedekt door subsidies. Je kunt hiervoor een lening aangaan tegen gunstige voorwaarden. Kijk hiervoor op Duurzaam Wonen-lening | Duurzaam Veenendaal.
Als de kosten van het warmtenet bekend zijn, wil de gemeente Veenendaal samen met Veenwarmte en bewoners verder onderzoeken hoe we een overstap naar het warmtenet voor iedereen betaalbaar kunnen maken.
Je kunt altijd overstappen op een warmtenet. Ook wanneer je een (hybride) warmtepomp hebt. Misschien is die aan vernieuwing toe of wil je helemaal zonder aardgas wonen. Als de kosten van het warmtenet bekend zijn, wil de gemeente Veenendaal samen met Veenwarmte en bewoners verder onderzoeken hoe we een overstap naar het warmtenet voor iedereen betaalbaar kunnen maken. Dus ook als je al een hybride warmtepomp hebt en wilt overstappen naar het warmtenet. Je kunt vragen over jouw situatie stellen bij het energieloket.
Je woning van het gas af halen kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld met een individuele warmtepomp of met een aansluiting op een collectief warmtenet. Er zijn meerdere voordelen van een warmtenet ten opzichte van een warmtepomp.
Extra isoleren is altijd nuttig. Maar waarschijnlijk niet per se nodig voor het warmtenet. Dat heeft te maken met de temperatuur die het warmtenet levert. We gaan er nu vanuit dat het warmtenet warmte op 70 graden gaat leveren. Meestal kun je je woning hier comfortabel mee verwarmen. Je kunt dit trouwens zelf testen. Als je je cv-ketel op 70 graden zet en je huis in de winterperiode lekker warm blijft, is jouw huis geschikt voor een warmtenet zonder verdere isolatie.
Dat neemt niet weg dat het isoleren van je huis altijd een goed idee is. Het zorgt voor meer gemak en je bespaart op de warmtekosten. Wil je hierbij advies of hulp, kijk dan eens op Duurzaam Veenendaal.
Dit kan voor elke woning anders zijn. We gaan er op dit moment vanuit dat wij warmte leveren van 70 graden. We verwachten daarom dat je geen nieuwe radiatoren nodig hebt.
Als je wilt aansluiten op het warmtenet is er een aantal aanpassingen in je woning nodig. Je cv-ketel wordt vervangen door een warmte-afleverset. Deze is even groot of zelfs kleiner dan een cv-ketel. En er moet een aansluiting gemaakt worden van het warmtenet naar die warmte-afleverset. De werkzaamheden hiervoor vallen mee, vooral als je cv-ketel nu op de begane grond geplaatst is. Dan moeten er leidingen aangebracht worden van het warmtenet in de straat, naar de warmte-afleverset in je woning.
Staat je cv-ketel nu op een andere verdieping, dan zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Je kunt de leidingen door het huis heen laten leggen. Dat wordt altijd netjes weggewerkt in (bestaande of nieuw te maken) koven. Ook kun je kiezen om het leidingwerk aan de buitenkant van de woning te laten plaatsen. Dat ziet eruit als een soort regenpijp.
Als je van het gas af gaat, ga je ook anders koken. Je vervangt je gasfornuis dan voor een elektrische kookplaat. Bijvoorbeeld voor een keramische- of inductiekookplaat. Deze kookplaat sluit je aan op het stroomnet. Hiervoor laat je vaak een extra groep in de meterkast plaatsen. Misschien heb je bovendien ook nieuwe pannen nodig. Tot slot ligt het aan je woning of de radiatoren en kranen aangepast moeten worden. Meestal is dat niet nodig.
Voor de aanleg van een warmtenet moeten er nieuwe buizen in de grond worden gelegd. Daar gaat de warmte straks doorheen. Voor het plaatsen van die buizen moeten de straat en misschien de tuin tijdelijk open. Je wordt op tijd geïnformeerd over wanneer we dit doen. We zorgen er natuurlijk voor dat jouw huis altijd bereikbaar blijft. En het liefst plannen we onze werkzaamheden tegelijkertijd met andere werkzaamheden die in de grond moeten gebeuren.
Het zou kunnen dat je je woning over een paar jaar alsnog kunt laten aansluiten op het warmtenet. We weten alleen nog niet zeker of we dit inderdaad kunnen aanbieden. Bovendien zijn de kosten dan waarschijnlijk een stuk hoger.
Het voordeligste moment om je aan te laten sluiten, is het moment dat een warmtenet wordt aangelegd. Dat heeft twee redenen. Ten eerste is het goedkoper omdat we in één keer veel woningen aansluiten. De kosten worden dan verdeeld over iedereen die meedoet. Hoe meer mensen meedoen, hoe voordeliger het wordt. Ten tweede hebben we een grote subsidie gekregen van de Rijksoverheid: de Warmtenet Investeringssubsidie (WIS). De overheid betaalt hiermee een deel van de aansluitkosten. Hier profiteer je alleen van als je jouw woning laat aansluiten op het moment dat we het warmtenet aanleggen. Op een later moment geldt deze subsidie niet meer. Kortom: het is financieel verstandig om vanaf het begin mee te doen.
Voor het aansluiten op een warmtenet zijn er eenmalige aansluitkosten en maandelijkse gebruikskosten. De eenmalige aansluitkosten betaalt Veenvesters. Daarna betaal je maandelijks voor het gebruik van warmte – net als nu bij je gasleverancier.
Maandelijkse kosten: Als je eenmaal aangesloten bent op het warmtenet, betaal je maandelijks een voorschotbedrag. Dit bedrag bestaat uit een vastrecht tarief (vaste kosten) en een variabel tarief.
Over de hoogte van de tarieven hebben we goede afspraken met Veenvesters. Samen zorgen we ervoor dat de tarieven voor warmte niet hoger zijn dan bij je huidige gasaansluiting.
Aan het begin van elk jaar stellen we zorgvuldig je maandelijkse voorschotbedrag vast. Dit kun je gedurende het jaar nog bijstellen. Verbruik je meer dan het voorschot, dan betaal je bij in de jaarafrekening. Verbruik je minder, dan krijg je geld terug. Ons klantportaal geeft je actueel inzicht in je verbruik en kosten.
De techniek waarmee jouw woning wordt verwarmd, verandert en verduurzaamt. Maar voor jou als bewoner zijn er alleen kleine veranderingen. De cv-ketel wordt vervangen door een warmte-afleverset die even groot of zelfs kleiner is. Je kunt gewoon de thermostaat, radiatoren of vloerverwarming blijven gebruiken. Als je op gas kookte, wordt je gasfornuis door Veenvesters vervangen door een inductiekookplaat. Koken gaat namelijk voortaan elektrisch. En er is een vaste leverancier van het warmtenet. Dat betekent dat je niet zelf de leverancier kan kiezen. Voor sommige woningen van Veenvesters is dat is nu ook al zo, dus dat verandert dan eigenlijk niet. Voor andere woningen is dat nieuw, omdat je daar nu wel je eigen leverancier kan kiezen.
Je gaat als huurder van Veenvesters niet meer betalen dan je anders had betaald bij een gasaansluiting. Het enige dat verandert, is wie jouw energieleverancier is. Dat de kosten niet stijgen, komt mede doordat de aansluiting op het warmtenet onderdeel is van een groter renovatieproject van Veenvesters. Hierbij zorgt Veenvesters er onder andere voor dat je woning beter is geïsoleerd. Je hebt dan minder energie nodig om je woning te verwarmen. Je warmteverbruik gaat daardoor automatisch omlaag.
De samenwerking met Veenwarmte in dit gebied zegt nog niets over warmtenetten in andere wijken. Per wijk bekijken we wat de beste verduurzamingsmogelijkheden zijn. Als er een warmtenet in jouw wijk komt, informeren wij je hier op tijd over. We vertellen dan wat je hiervan gaat merken.
We verwachten wel dat in de komende 25 jaar steeds meer wijken op een warmtenet worden aangesloten. Gemeente Veenendaal wil in 2050 energieneutraal zijn. Het doel hiervan is om de uitstoot van CO₂ terug te dringen. De overstap van aardgas op duurzame warmte is één van de manieren waarop dit kan. Dit is duurzamer en beter voor het klimaat
De beslissing over een aansluiting op het nieuwe warmtenet loopt via jouw verhuurder (de woningeigenaar). Veenwarmte neemt hierover contact op met de eigenaren/verhuurders zodra we een concrete aanbieding kunnen doen. Jouw verhuurder laat daarna aan jou weten of de woning inderdaad aangesloten wordt op het warmtenet. Natuurlijk kun je hierover zelf ook over in gesprek gaan met jouw verhuurder.
De tarieven voor een warmtenet zijn anders opgebouwd dan de tarieven van gas. Het vastrecht is bijvoorbeeld hoger dan bij je gasleverancier. Daar staat tegenover dat je geen apart vastrecht aan een netbeheerder betaalt. Dat moet je bij een gasaansluiting wel betalen. Bovendien heb je als woningeigenaar zelf geen kosten meer voor het onderhoud en het vervangen van een cv-ketel.
De warmtetarieven worden door de overheid gemaximeerd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt aan het begin van elk jaar maximale warmtetarieven vast. Dat doet de ACM volgens het Niet-Meer-Dan-Anders principe. Hierdoor zijn de kosten vergelijkbaar met de kosten voor een gasaansluiting met een vast contract. Ook houdt de ACM er toezicht op dat warmtebedrijven nooit teveel winst maken, zodat warmte voor afnemers betaalbaar blijft.
De kosten van een aansluiting op een warmtenet zijn de laatste tijd inderdaad niet zo positief in het nieuws geweest. Er zijn warmtebedrijven die hoge tarieven hebben en daarmee misschien een grote winst maken. Maar meestal wordt er geen eerlijke vergelijking gemaakt tussen de kosten van gasleveranciers en warmtebedrijven. De tarieven van warmtebedrijven zijn bijvoorbeeld inclusief onderhoud en vastrecht voor het distributienet. Terwijl die kosten er bij een gasaansluiting nog los bij komen.
Veenwarmte wil warmte voor iedereen betaalbaar maken. Hierover maken we afspraken met Veenvesters en de gemeente Veenendaal. Ook hebben we verschillende subsidies toegekend gekregen. Met deze subsidies kunnen we een deel van de aanlegkosten en de aansluitbijdrage betalen. Hierdoor kunnen we lagere tarieven hanteren. Wat precies de tarieven worden, kunnen wij nu nog niet zeggen. Maar dat ze lager liggen dan het maximum van de ACM, weten we wel.
Goed om te weten: Veenwarmte is voor meer dan de helft in eigendom van de gemeente Veenendaal. De gemeente stelt de belangen van bewoners voorop en wil graag betaalbare warmte voor alle bewoners. Natuurlijk moet Veenwarmte financieel gezond zijn om het warmtenet goed te onderhouden en beheren. Maar we zullen geen onnodig hoge tarieven vragen om alleen maar de winst te verhogen.
Zodra de afspraken met alle partijen rond zijn en er duidelijk is welke subsidies we krijgen, bepalen we de tarieven voor warmte van Veenwarmte. Die tarieven vallen altijd binnen de Warmtewet. En ze worden gecontroleerd door de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Veenwarmte gaat voor eerlijke, transparante en betaalbare warmtetarieven.
Draai bij een lekkage in de meterruimte de twee afsluiters onder de Veenwarmte afleverset en de afsluiter van de drinkwaterleiding dicht. Alle kranen draai je naar links dicht (met de klok mee).
Komt het water uit de afleverset van Veenwarmte? Neem dan contact op met onze storingsdienst via onze pagina storing melden.
Lekt het ergens anders, bijvoorbeeld bij je radiator of vloerverwaming? Bel dan je installateur of neem contact op met de verhuurder van je woning.
Als je geen warm water hebt, controleer dan altijd bij meerdere kranen of er geen warm water is. Geven alle kranen geen warm water en wel koud water? Dan zijn er twee mogelijkheden:
Controleer de werking van je afleverset. Aan de voorkant van de afleverset vind je in het midden bovenaan een opening. In de opening zie je de LED-indicatie lampjes. Deze lampjes geven de status van de afleverset aan. De volgende kleuren kunnen worden weergegeven:
In de handleiding van Veenwarmte kan je de uitgebreide informatie over de LED-indicatie lampjes teruglezen. De handleiding vind je op deze pagina of onder bestanden in Mijn Veenwarmte.
Functioneert de afleverset correct, maar heb je geen warm water op alle kranen? Dan kan er een collectieve storing zijn. Als er een collectieve storing bekend is staat dit bij de status op de pagina storing melden. Je hoeft dan niets te doen. We werken dan hard aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden.
Komt er geen warm water uit één kraan en uit een andere kraan wel? Dan ligt de oorzaak bij de kraan of in de woning. In dat geval kan je eventueel zelf de kraan vervangen of repareren. Of je neemt contact op met een installateur of de verhuurder van je woning.
Doet je verwarming het niet? Controleer dan altijd eerst of je warm kraanwater hebt.
Als je wel warm kraanwater hebt, dan is de levering van warmte in orde en werkt de afleverset correct.
Controleer bij de afleverset welke kleur het LED-indicatie lampje aangeeft. In de handleiding van Veenwarmte kan je de uitgebreide informatie over de LED-indicatie lampjes teruglezen. De handleiding vind je op deze pagina of onder bestanden in je klantportaal.
Knippert het LED-indicatielampje rood? Dan is de druk in je woning-installatie te laag. Vul de installatie bij. In de handleiding van je cv-installatie staat hoe dat moet. Of neem contact op met je installateur of met de verhuurder (de woningeigenaar).
Knippert het LED-indicatielampje niet rood, maar is hij groen, blauw of wit? Dan is er een ander probleem met je verwarmingsinstallatie. De oorzaak van het probleem ligt dan niet bij de afleverset van Veenwarmte. Neem dan contact op met je installateur of de verhuurder van je woning.
Is er naast verwarming ook geen warm kraanwater? Dan zijn er twee mogelijkheden:
Als er een collectieve storing bekend is staat dit bij de status op de pagina storing melden. Je hoeft dan niets te doen. We werken dan hard aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden.
Midden bovenaan de afleverset zit aan de voorkant een opening. In de opening vind je de LED-indicatie lampjes. Deze lampjes geven de status van de afleverset aan. Als de LED-indicatie wit, groen of blauw kleurt, functioneert de afleverset goed. Als de LED-indicatie rood of oranje kleurt is er een storing.
De tabel hieronder helpt je om status van de afleverset af te lezen. Je leest in de tabel ook welke stappen je kan ondernemen bij een storing.
Als je geuroverlast bij de meterruimte ervaart, kan het zijn dat de sifon van de inlaatcombinatie droog staat. Die vind je onder de afleverset van Veenwarmte in de meterruimte. Als de sifon droog staat, kan er een rioolachtige lucht vrijkomen. Dit is makkelijk te verhelpen door de sifon onder de afleverset te vullen met een klein beetje water. Het water in de sifon blokkeert de rioollucht. Let daarbij op dat de sifon niet overloopt. Vaak is een klein glaasje water voldoende.
Het kan gebeuren dat je soms wat geluid van de afleverset van Veenwarmte hoort. Bijvoorbeeld een zacht stromingsgeluid van water als de verwarming aanstaat of je de warme kraan openzet. Maar dit hoort geen hard geluid te zijn.
Hoor je een hard borend of kloppend geluid uit de afleverset? Dat kunnen wij verhelpen door de afleverset anders af te stellen. Neem contact met ons op via onze contactpagina. Of meld de storing via onze pagina storing melden. Wij plannen dan een afspraak met je in om het geluid te verhelpen.
Als er helemaal geen water uit de kraan komt, kan het zijn dat er een collectieve storing is bij de waterleverancier. Neem in dat geval contact op met het waterleidingbedrijf (Vitens).
De verwarming is eigendom van de woningeigenaar en valt hiermee niet onder de verantwoordelijkheid van Veenwarmte. Als je problemen ervaart met de (vloer)verwarming, neem dan contact op met je installateur of met de verhuurder van de woning.
Als de verwarmingsinstallatie goed functioneert, maar sommige ruimtes niet goed warm worden, kan het zijn dat de installatie ontlucht moet worden. Dit kan je vaak zelf doen. Kijk in de handleiding van je verwarmingsinstallatie hoe je dit moet doen. Of neem contact op met je installateur of verhuurder.
Als je geen warm kraanwater en verwarming hebt, kan dit aan twee dingen liggen. Aan de installatie van Veenwarmte of aan de binnenhuisinstallatie (cv-installatie). Als er sprake is van een storing binnen de Veenwarmte-installatie, dan verhelpen we de storing altijd kosteloos.
Ligt de oorzaak van de storing niet aan de Veenwarmte-installatie, maar laat je Veenwarmte wel langskomen? Dan is er sprake van een onterechte melding. Dat is bijvoorbeeld het geval als er een storing in het (vloer)verwarmingssysteem is. Een bezoek voor een onterechte melding brengt Veenwarmte in rekening. We rekenen dan € 75,- voorrijkosten en een uurtarief van € 70,-.
Ja, in Mijn Veenwarmte kun je zelf jouw maandelijkse voorschotbedrag aanpassen.
Om jouw voorschotbedrag aan te passen, log je eerst in bij Mijn Veenwarmte. Via de pagina Overzicht of de pagina Mijn gegevens kun je direct naar Wijziging voorschotbedrag gaan. Daar pas je makkelijk je maandelijkse voorschotbedrag aan. Je ziet dan ook meteen wat dit betekent voor je verwachte jaarafrekening.
Wijzig jouw voorschotbedrag door het schuifje naar links (lager maandbedrag) of rechts (hoger maandbedrag) te schuiven. Of vul het gewenste bedrag in bij het invulveld. Klik vervolgens op ‘Opslaan’. Het voorschotbedrag kun je maximaal 5% naar beneden bijstellen en 50% ophogen. Wil je hiervan afwijken, neem dan contact op via info@veenwarmte.nl.
Op de pagina Wijziging voorschotbedrag zie je ook een voorgesteld voorschotbedrag. Dat is gebaseerd op je verwachte warmteverbruik. Als je dit bedrag aanhoudt, voorkom je dat je aan het eind van het contractjaar veel moet bijbetalen of geld terugkrijgt. Het is verstandig om dit bedrag aan te houden. Behalve natuurlijk als er iets verandert in je warmteverbruik. Je gaat bijvoorbeeld met meer of minder mensen in één woning wonen en je warmteverbruik verandert daardoor heel erg.
Let op: Als je het voorschotbedrag te ver naar beneden bijstelt, kan het zijn dat je aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen. We verrekenen dit met de jaarnota. Probeer dus een realistische inschatting te maken wanneer je je voorschotbedrag aanpast.
We adviseren om af en toe je voorschotbedrag te controleren. Past het nog bij jouw warmteverbruik? Zit je nog op de goede weg voor de jaarafrekening? Zo voorkom je dat je veel moet bijbetalen aan het einde van het jaar.
De jaarnota wordt één keer per jaar opgemaakt. Dat doen we nadat je precies één jaar aangesloten bent. Deze datum verschilt dus per klant.
De jaarnota ontvang je binnen vier weken nadat we je meterstanden hebben verwerkt. Volgens de Warmtewet zijn wij wettelijk verplicht uiterlijk binnen zes weken na het beëindigen van het contract de eindnota te versturen.
Je kunt je jaarnota's inzien via het klantportaal in Mijn Veenwarmte. Zodra hier een nieuwe jaarrekening staat, krijg je daar ook bericht over via de e-mail.
Via Mijn Veenwarmte kun je je aan- of afmelden als klant.
Er zijn drie situaties mogelijk:
Op de pagina Aanmelden & Verhuizen lees je precies wat je in welke situatie kunt doen.
In Mijn Veenwarmte heb je altijd actueel inzicht in jouw warmteverbruik. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel warmte je per dag, maand of jaar hebt verbruikt. En je kunt dit vergelijken met jouw warmteverbruik van vorig jaar.
Verhuis je naar een woning die is aangesloten op het warmtenet van Veenwarmte? Welkom! Je kunt je online aanmelden bij Veenwarmte.
Ga naar Mijn Veenwarmte en kies op het startscherm ‘Een inhuizing doorgeven’. Hierna doorloop je een online formulier. Binnen 2 werkdagen na je inhuisdatum (de sleuteloverdracht), ontvang je van Veenwarmte je contract via de mail.
Let op, als je je aanmeldt bij Veenwarmte voor de inhuisdatum (sleuteloverdracht), dan ontvang je je contract dus later. Je ontvangt deze binnen 2 werkdagen na de daadwerkelijke inhuisdatum.
De storingsdienst van Veenwarmte stelt alles in het werk om binnen 4 uur na melding van een acute storing aan de slag te gaan. We willen de storing zo snel mogelijk verhelpen.
Je klantnummer staat in de welkomstmail met het contractoverzicht. Je ontvangt deze na je aanmelding. Ook staat je klantnummer bovenaan onze emailberichten over een voorschot, afrekening of andere factuur. Bovendien kun je het klantnummer op de pagina ‘Mijn gegevens’ in Mijn Veenwarmte vinden.
Lukt het je niet om je klantnummer te vinden? Neem dan contact met ons op via info@veenwarmte.nl.
Een eindnota ontvang je alleen als je verhuist en geen klant meer bent van Veenwarmte. Ga je verhuizen, dan ontvang je deze binnen vier weken nadat jij je hebt afgemeld. We sturen de eindnota nadat we je meterstanden hebben verwerkt. Volgens de Warmtewet zijn wij wettelijk verplicht uiterlijk binnen zes weken na het beëindigen van het contract de eindnota te versturen.
Maandelijks brengen wij een voorschotbedrag in rekening. Een voorschotbedrag bestaat uit kosten voor vastrecht en het warmteverbruik. Aan het begin van elk contractjaar schatten we je verwachte warmteverbruik in. Dit baseren wij op het verbruik uit het verleden. Ben je een nieuwe klant bij Veenwarmte? Dan schatten we het verbruik in op basis van vergelijkbare woningen.
Eén keer per jaar krijg je een jaarnota. Hierin staat een overzicht van de warmte die je daadwerkelijk verbruikt hebt. Het verschil tussen de betaalde voorschotbedragen en het daadwerkelijke warmteverbruik wordt dan verrekend. Het kan dan zijn dat je moet bijbetalen omdat je meer warmte hebt verbruikt dan van te voren ingeschat. Of dat je geld van ons terugkrijgt als je minder verbruikte dan ingeschat.
Je nota's en jaarrekeningen kun je inzien op het klantportaal Mijn Veenwarmte.
Het warmtetarief bestaat uit een vastrecht tarief (vaste kosten) en een variabel tarief. Het vastrecht tarief is een vast bedrag voor de levering van warmte, de huur van de afleverset en de warmtemeter. Dit bedrag staat los van jouw verbruik. Het variabele tarief wordt alleen berekend over jouw warmteverbruik voor verwarming en warm kraanwater. Dit tarief is dus afhankelijk van jouw verbruik. Het verbruik wordt nauwkeurig gemeten, je betaalt dus alleen het werkelijke gebruik van warmte.
Meer informatie over de tarieven vind je op onze tarieven pagina.
Klik op het inlogscherm van Mijn Veenwarmte op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’.
Vul het e-mailadres in dat hoort bij jouw account. Je krijgt dan een mail met een herstellink zodat je een nieuw wachtwoord kunt instellen.
Ben je vergeten welk e-mailadres gekoppeld is aan Mijn Veenwarmte? Neem dan contact op via info@veenwarmte.nl.
Als een woning in Nederland op een lokaal warmtenet is aangesloten, worden de kosten voor verwarmen vergeleken met die van een op aardgas aangesloten woning. Dit voorkomt dat mensen met een aansluiting op een warmtenet meer moeten betalen dan bij een gasgestookte woning. Dat heet het Niet-Meer-Dan-Anders-principe. Dit is wettelijk afgesproken in de Warmtewet. Deze wet beschermt consumenten en bepaalt onder andere de maximale warmteprijs.
De warmtetarieven van Veenwarmte komen overeen met de Warmtewet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt jaarlijks de maximale warmtetarieven vast die warmtebedrijven mogen hanteren. Daarnaast controleert de ACM de naleving van de Warmtewet.
Meer informatie over de tarieven van Veenwarmte vind je op onze tarieven pagina.
Eén keer per jaar passen we het voorschotbedrag automatisch aan. Het voorschotbedrag bepalen we onder andere aan de hand van het werkelijk verbruik uit het verleden. Het kan dus zijn dat je verbruik hoger was dan eerder ingeschat.
Ieder jaar op 1 januari gaan bovendien de nieuwe tarieven in. Het kan daardoor ook zijn dat het voorschotbedrag aan hand van de nieuwe tarieven wijzigt. Zelfs als je ingeschatte verbruik hetzelfde blijft. Op de jaarnota worden de verschillende tarieven, verbruiken en de voorschotten met elkaar verrekend.
Is er iets in jouw situatie veranderd dat invloed heeft op de hoeveelheid warmte die je verbruikt? Dan kun je ook zelf het voorschotbedrag aanpassen in Mijn Veenwarmte. Het voorschotbedrag kun je maximaal 10% naar beneden bijstellen en 50% ophogen. Wil je hiervan afwijken, neem dan contact op via info@veenwarmte.nl. Wij bekijken en bespreken graag de mogelijkheden met je.
Let op: Als je het bedrag te ver naar beneden bijstelt, kan het zijn dat je aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen. We verrekenen dit met de jaarnota.
Op 1 januari van elk jaar wijzigen de tarieven van Veenwarmte. Deze tarieven liggen voor een jaar vast. Tussentijds mogen we de tarieven niet wijzigen, dat is afgesproken in de Warmtewet.
Ieder jaar publiceert de ACM de maximale warmtetarieven in de tweede week van december. Veenwarmte streeft ernaar om de nieuwe tarieven voor het volgende jaar voor 24 december te publiceren.
Ja, Veenwarmte heeft een storingsdienst. Heb je een storing in de warmtelevering? Kijk dan op onze pagina storing melden.